Odziv na javni posvet o ustanovitvi nacionalnega centra za umetno inteligenco

Forum podpira prizadevanja za ustanovitev nacionalnega centra za umetno inteligenco.

Forum za digitalno družbo • 23. oktober 2023

Forum za digitalno družbo močno podpira prizadevanje za ustanovitev nacionalnega centra za umetno inteligenco. Umetna inteligenca (UI) je pomembna tehnologija 21. stoletja, ki ima potencial, da temeljito spremeni številna področja našega življenja, od načina, kako se gibamo po svetu, do načina, kako komuniciramo, se učimo, delamo in zabavamo. Umetna inteligenca ima velik potencial za izboljšanje življenja državljanov, za zagon in povečanje konkurenčnosti gospodarstva ter za podporo delovanju družbe na način, da se bo lahko uspešno kosala z izzivi, ki prihajajo. Uporablja se lahko za reševanje globalnih problemov, kot so podnebne spremembe in revščina.

Slovenija ima na področju umetne inteligence nekatere prednosti, kot so mednarodno uveljavljeni raziskovalci, vzpostavljene raziskovalne skupine v okviru javnih univerz in Inštituta Jožef Stefan ter vpetost v mednarodno sodelovanje. To je dobra osnova za raziskave in razvoj novih tehnologij, ki lahko izboljšajo kakovost življenja in konkurenčnost gospodarstva.

Imamo tudi nekaj uspešnih projektov ali podjetij, ki ponujajo rešitve, kot so glasovno upravljanje pametnih naprav, komunikacija z roboti, integracija domačih asistentov in analiza čustev iz glasu. Vendar pa Slovenija še vedno zaostaja za nekaterimi drugimi državami v Evropi in svetu pri razvoju umetne inteligence.

Razlog za to so izzivi, s katerimi se Slovenija sooča, kot so pomanjkanje financiranja, kadrov, infrastrukture in spodbudnega podjetniškega okolja. Za uspešen preboj med vodilne države na področju umetne inteligence je potrebno mnogo več, kot so zgolj raziskovalna odličnost in nekaj uspešnih projektov.

Slovenija si mora glede na svoje izhodišče postaviti ambiciozne cilje na področju raziskav in razvoja umetne inteligence ter spodbujati inovativnost na tem področju. Ustanovitev nacionalnega centra za umetno inteligenco je lahko korak za doseganje teh ciljev, vendar je pomembno, da se pri tem ne osredotoča le na raziskovalni potencial in zagotavljanje finančnih virov za raziskovalno dejavnost.

Forum predlaga, da se pri ciljih za ustanovitev nacionalnega centra za umetno inteligenco večjo pozornost posveti naslednjim področjem:

  • krepitvi raziskovalnih in razvojnih kapacitet: to vključuje naložbe v raziskave in razvoj, ustvarjanje visoko usposobljenih raziskovalcev in strokovnjakov ter spodbujanje mednarodnega sodelovanja;
  • združitvi raziskovalnih in razvojnih potencialov v nacionalni centru: to bo omogočilo učinkovitejšo izrabo virov in sinergije med različnimi raziskovalnimi skupinami;
  • povečanju uporabe umetne inteligence v gospodarstvu in družbi: to je mogoče doseči z prenosom raziskovalnih rezultatov v prakso, spodbujanjem sodelovanja med raziskovalci, podjetji in vlado ter spodbujanjem podjetništva;
  • zagotavljanju zadostnega financiranja za razvoj umetne inteligence: to je mogoče doseči z povečanjem javnega financiranja in spodbujanjem zasebnega financiranja.

Dodajamo še, da naj bo center strokovno voden, z jasno vizijo in poslanstvom, ki bo upoštevalo zgornje usmeritve. Poleg tega naj bo odprt za sodelovanje z raziskovalci, podjetji, civilno družbo in javno upravo. Center naj bo usmerjen v konkretne rezultate in učinkovitost, ki bodo prispevali k razvoju umetne inteligence v Sloveniji.

Ustanovitev nacionalnega centra za umetno inteligenco je lahko pomemben korak za pospešitev razvoja umetne inteligence v Sloveniji. Vendar pa je pomembno, da se pri tem ne osredotočamo le na raziskovalni potencial, temveč tudi na prenos raziskovalnih rezultatov v prakso in sodelovanje z različnimi deležniki.

Podrobnejša utemljitev

Krepitev raziskovalnih in razvojnih kapacitet

Krepitev raziskovalnih in razvojnih kapacitet je ključnega pomena za doseganje vodilne vloge Slovenije na področju umetne inteligence. To vključuje naslednje ukrepe:

  • naložbe v raziskave in razvoj: Slovenija mora povečati naložbe v raziskave in razvoj na področju umetne inteligence. To bo omogočilo razvoj novih tehnologij in rešitev, ki bodo Sloveniji omogočile, da se konkurenčno pozicionira na svetovnem trgu;
  • usposabljanje raziskovalcev in strokovnjakov: Slovenija mora vzpostaviti učinkovit sistem usposabljanja raziskovalcev in strokovnjakov na področju umetne inteligence. To bo zagotovilo, da bo Slovenija imela dovolj usposobljenega kadra, ki bo lahko izvajal raziskave in razvoj na tem področju;
  • spodbujanje prenosa raziskovalnih rezultatov v uporabo: Slovenija mora spodbujati prenos raziskovalnih rezultatov v uporabo. To bo omogočilo, da se nove tehnologije in rešitve, ki bodo razvite v Sloveniji, čim prej uporabijo v praksi.

Združitev raziskovalnih in razvojnih potencialov

Poleg krepitve raziskovalnih in razvojnih potencialov je za doseganje vodilne vloge Slovenije na področju umetne inteligence pomembno tudi oblikovanje velikih raziskovalnih skupin in združitev raziskovalnih potencialov na enem mestu:

  • oblikovanje velikih raziskovalnih skupin: za uspešne raziskave in razvoj je pomembna sposobnost oblikovanja velikih raziskovalnih skupin. Velike raziskovalne skupine imajo večje možnosti za razvoj inovativnih tehnologij in rešitev, saj lahko združujejo različne perspektive in znanja;
  • združitev raziskovalnih potencialov na enem mestu: za ključna področja bi bilo smiselno raziskovalne in razvojne skupine povezati in združiti na enem mestu. To bi omogočilo, da Slovenija doseže kritično maso raziskovalcev in strokovnjakov, ki bo potrebna za razvoj novih tehnologij in rešitev;
  • nacionalni center za umetno inteligenco: Slovenija bi lahko za ta namen ustanovila nacionalni center za umetno inteligenco. Nacionalni center bi bil osrednja točka za raziskave in razvoj na področju umetne inteligence. V njem bi bile združene raziskovalne in razvojne skupine iz različnih institucij, kar bi omogočilo hitro in učinkovito sodelovanje.

Oblikovanje velikih raziskovalnih skupin in združitev raziskovalnih potencialov na enem mestu sta ključna koraka za doseganje vodilne vloge Slovenije na področju umetne inteligence. Nacionalni center za umetno inteligenco bi bil lahko učinkovit način za izvedbo teh ukrepov.

Povečanje uporabe umetne inteligence v gospodarstvu in družbi

Za uresničevanje potenciala umetne inteligence moramo zagotoviti, da se rezultati iz laboratorijev in akademskih ustanov prenesejo v realni svet, kjer se lahko uporabljajo za reševanje dejanskih problemov.

Prenos UI v uporabo ni enostaven proces. Zahteva sodelovanje med različnimi deležniki, kot so raziskovalci, podjetniki, investitorji, regulatorji, uporabniki in javnost. Zahteva tudi ustrezno okolje, ki spodbuja odprtost, zaupanje, etiko, kakovost in dostopnost UI. Zahteva tudi stalno učenje, prilagajanje in izboljševanje UI.

V Sloveniji imamo vrhunske in mednarodno uspešne raziskovalne in razvojne skupine, ki opravljajo vrhunske raziskave in razvoj na različnih področjih UI. Toda kako lahko to znanje uspešno prenesemo v gospodarstvo in družbo?

Za uspešen prenos UI je potrebno:

  • sodelovanje med raziskovalci, podjetji in vlado: raziskovalci morajo biti seznanjeni s potrebami podjetij, podjetja pa morajo biti pripravljena sodelovati z raziskovalci pri razvoju novih tehnologij. Vlada pa mora ustvariti spodbudno okolje za sodelovanje med raziskovalci, podjetji in vlado;
  • ustrezno financiranje: prenos UI v uporabo je lahko zelo drag. Vlada mora zagotoviti ustrezno financiranje za spodbujanje sodelovanja in razvoja novih tehnologij. 

Na podlagi zgoraj navedenega predlagamo naslednje ukrepe za izboljšanje prenosa UI v Sloveniji:

  • vzpostavitev sklada za prenos raziskovalnih rezultatov v prakso: ta sklad bi lahko zagotavljal finančne spodbude za sodelovanje med raziskovalci in podjetji;
  • ustvarjanje posebnih programov za sodelovanje med raziskovalci, podjetji in vlado: ti programi bi lahko pomagali pri povezovanju različnih deležnikov in spodbujanju sodelovanja;
  • razvoj ustreznih poslovnih modelov in podpornih mehanizmov: prenos UI v uporabo je lahko drag, zato je pomembno razviti poslovne modele, ki bodo omogočali podjetjem, da povrnejo vložena sredstva.
  • podpora vlade in drugih institucij: vlada in druge institucije lahko spodbujajo prenos UI z zagotavljanjem financiranja, spodbujanjem sodelovanja med raziskovalci in podjetji ter s krepitvijo podjetniških ekosistemov;
  • zmanjšanje birokracije in povečanje dostopa do kapitala: to bi podjetjem in posameznikom olajšalo, da bi tvegali in razvijali nove rešitve.

Prenos UI v uporabo je ključnega pomena za uresničevanje potenciala UI v Sloveniji. Vlada in drugi deležniki morajo sprejeti ukrepe za izboljšanje sodelovanja in financiranja, da bi lahko UI postala ključni dejavnik v gospodarskem in družbenem razvoju Slovenije.

Zagotavljanje financiranja za razvoj umetne inteligence

Za ambiciozne cilje na področju razvoja UI v Sloveniji je potrebno tudi ambiciozno financiranje. Slovenija ima na področju raziskav in razvoja določene prednosti, vendar je financiranje za razvoj UI še vedno preskromno. Zgolj prerazporejanje sredstev za raziskave in razvoj, s katerimi sedaj razpolaga Slovenija, namreč ne omogoča doseganja prebojnih rezultatov. Tudi preusmeritev sredstev EU ne zadošča, saj gre za začasni vir.

Za zagotovitev zadostnega financiranja za razvoj UI je treba:

  • povečati javno financiranje: vlada lahko poveča financiranje za razvoj UI z dodatnimi sredstvi v državne agencije in univerze, ki se ukvarjajo z raziskovanjem in razvojem UI;
  • pridobiti zasebno financiranje: podjetja lahko investirajo v razvoj UI z zagotavljanjem sredstev za raziskave in razvoj, razvoj novih produktov in storitev ter za nakup tehnoloških podjetij.

Zaradi lažjega upravljanja sredstev za razvoj umetne inteligence predlagamo ustanovitev posebnega sklada, ki bi se financiral iz naslednjih virov:

  • javnih sredstev: vlada bi lahko skladu namenila dodatna sredstva iz proračuna, lahko pa bi tudi preusmerila sredstva iz drugih programov, namenjenih raziskavam in razvoju;
  • zasebnih sredstev: sklad bi lahko spodbujal zasebna podjetja in posameznike, da bi vložili v razvoj umetne inteligence;
  • EU sredstev: sklad bi se lahko financiral tudi iz namenih sredstev EU (na primer s sredstvi za okrevanje in odpornost).

O ustreznosti izvedenega javnega posvetovanja

Na koncu podajamo še kratko mnenje o javnem posvetovanju o ustanovitvi nacionalnega centra za umetno inteligenco. Za odprto in vključujočo javno razpravo ni dovolj, da se izvede le javni posvet, saj je to omejen in lahko dokaj enosmeren način komunikacije med institucijami in drugimi deležniki. Bolj smiselno je pripraviti vprašanja in zbrati odgovore v širši odprti javni razpravi, ki traja dlje časa in omogoča večjo participacijo, interakcijo in povratne informacije. Poleg klasičnega javnega posvetovanja prek sistema e-demokracija bi ministrstvo lahko uporabilo tudi druge načini za izvedbo javne razprave, kot so:

  • uporaba spletnih platform ali aplikacij, ki omogočajo javno objavo vprašanj, komentarjev, predlogov in glasovanj o določeni temi;
  • organizacija več delavnic, forumov ali okroglih miz, ki omogočajo neposreden dialog med različnimi deležniki v obliki strukturiranega procesa za ustvarjanje skupnih pogovorov o pomembnih vprašanjih;
  • vključevanje različnih kanalov in metod komunikacije, prilagojenih ciljni javnosti in njenim potrebam ter preferencam. 

Več o tem, kako oblikovati boljše politike, lahko preberete v našem mnenju (v pdf). 

Naslovna fotografija: Adobe Firefly.